Time for reader’s questions again. Perhaps some other day we’ll continue with the “Eccentrics” series, if you like it.
Freddy Orea Lanz writes from Venezuela to ask:
I’mwriting my first novel. Everything is define, I know where I’m going to and where I want to get, but I start by narrating three initially unrelated events (whose significance becomes apparent later) that take place in different locations. I need to make these changes of location clear without the need to use commonplaces such as “Meanwhile”, “In the meantime”…
OK, let me get in a replying mood.
Now I’m ready. As usual, dear listener, the question can only be answered by the author himself, but let’s do some brainstorming.
The first idea that comes to mind is simple: you can write three independent chapters, with their header or their line break or both. Sometimes these psysical separations are the simplest of solutions.
[…] text text text about Character A in Location X.New paragraph with text text text that ends Event 1.
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II
Beginning of Event 2 with Character B in Location Y, and text text text […]
If the events are so brief that they do not justify a whole chapter each, the separation can be as simple as a double line break. You only need to leave a little space between the final paragraph of one scene and the first paragraph of the next scene.
[…] text text text about Character A in Location X.New paragraph with text text text that ends Event 1.
Beginning of Event 2 with Character B in Location Y, and text text text […]
If these structural ideas don’t work for you, then we have to enter the text itself.
The rest of options that come to mind would have to deal with the content of the text itself. Ask yourself questions. Do I really need all three scenes at the beginning, or can they be told later, as the become relevant? May I connect the three scenes somehow, or the two most interesting ones, leaving the third for later? These events are the beginning of my novel, are they a good start? All three of them? When I have trapped the attention of the reader, will I lose it by switching character and location? Should I tell them in the shortest possible way, as some kind of introductory anecdotes? Could they form together a preface in three parts? Or could I come up with a narrative voice who, as in Amèlie, connects the events not through the facts themselves but through the eyes that filter them?
You may need to fully write some of these variations to find out how well they work. the final answer, my writer friend, only you can find.
Este tema y la respuesta de Alex, me han hecho recordar un libro que leí hace tiempo.
La novela comienza con un niño de unos catorce años que se escapa de casa. En el segundo capítulo nos encontramos una historia completamente diferente, con una mujer como protagonista. Ambas historias se van alternando durante toda la novela. En un determinado momento de la narración, un hombre aparece en la vida de la mujer. Al final, cuando nos aproximamos al desenlace, nos damos cuenta de que el adolescente y el hombre son la misma persona.
Toda la novela está escrita en presente.
Me gustaría comentaros la estructura de “Amores perros”, una película mexicana que me impresionó mucho cuando la vi. Se trata de tres historias relacionadas entre sí y que tienen en común el amor por los perros. La película comienza con una persecución en coche y un aparatoso choque en un cruce, choque que presenciamos desde los ojos de Octavio, el chico que conduce uno de los vehículos implicados. Este accidente es el nexo entre las tres historias, y donde los protagonistas de cada una de ellas (Valeria, El Chivo y Octavio) intervienen a la vez. De pronto, la pantalla se… Leer más »
Muchas gracias por las recomendaciones. Se me ocurre probar con todas a manera de prueba y decidir la que se vea mejor. Un abrazo desde Maturín, Venezuela. No he visto aún Amélie. Voy a buscarla y echarle un ojo. Bye.
Hola Lightray, los dos ejemplos que comentas son muy interesantes, aunque no veo por qué uno no podría ser película o el otro novela, al menos en teoría. De Iñárritu sólo he visto “21 Gramos”, que se me hizo aburridísima.
Jo, Álex, viste la peor, Amores Perros es mucho mejor, y Babel todavía no la he visto, pero hablan bien de ella…
Pues sí, la estructura de la novela que cito podría pertenecer a una película. Y con “Amores perros” pasa lo mismo, pero a la inversa. Cuando vi la peli de Iñárritu, pensé en una novela con esa misma estructura. “21 gramos” no me desagradó cuando la vi en el cine, hace mucho tiempo. De todos modos, tendría que volver a verla de nuevo para juzgar, pues casi no me acuerdo de la trama. “Amores perros” me encanta, la he visto varias veces. Mis géneros cinematográficos preferidos son el terror y el drama social. Me gustan también las pelis “raras”, del… Leer más »